Goedemorgen, hoe kunnen wij u helpen?
Hoofdmenu > Claim Service - Green Claim >  Wanneer heb ik recht op compensatie
Wanneer heb ik recht op compensatie

U heeft in principe recht op compensatie onder Verordening (EG) Nr. 261/2004 als:
- U door een vertraging, annulering of overboeking van een vlucht drie uur of meer dan gepland arriveert op uw eindbestemming (bij een annulering is dit al vanaf 2 uur);
- en u vertrokken bent vanaf een EU-luchthaven, of vanaf een luchthaven buiten de EU naar een EU-luchthaven en vloog met een maatschappij die in de EU gevestigd is.

Mijn eerste vlucht is vertraagd (minder dan drie uur), hierdoor heb ik mijn vervolgvlucht gemist. Hoe verder?
U heeft in principe recht op compensatie, mits de totale aankomstvertraging meer dan drie uur was. Daarnaast kan compensatie mogelijk worden bemoeilijkt als de vervolgvlucht is uitgevoerd door een andere luchtvaartmaatschappij en/of de aansluitende vlucht geheel buiten Europa heeft plaatsgevonden.

Mijn vlucht is geannuleerd maar ik heb een andere vlucht aangeboden gekregen. Hoe verder?
Bij annuleringen is de luchtvaartmaatschappij verplicht je een nieuwe vlucht aan te bieden, of het originele ticket terug te betalen. Daarnaast heeft de passagier recht op compensatie, maar dat is dan wel afhankelijk van of de annulering het gevolg was van buitengewone omstandigheden. Indien er een vervangende vlucht wordt aangeboden is er alleen recht op compensatie als de passagier met deze vervangende vlucht uiteindelijk 2 uur of meer later dan gepland is aangekomen op de eindbestemming.

Let op:
Elke vertraging of annulering apart beoordeeld worden om vast te stellen of de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk gesteld kan worden, of dat er misschien sprake was van overmacht.